علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد مطرح کرد؛ تنگناها و مشکلات مالی مسیر نهاد کتابخانه ها را متوقف نمی کند/ پیشنهاد همکاری به آموزش و پرورش برای آموزش کتاب‌یاران دبیرکل نهاد کتابخانه‌ های عمومی کشور مسیر پیش روی نهاد کتابخانه ها برای رسیدن به آرمان های خود را توصیف و بر نقش کتابداران در کمک به نهاد برای طی موفقیت آمیز این مسیر و لزوم همکاری دستگاه های فرهنگی کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طی گفت‌وگویی با خبرگزاری لیزنا، با اشاره به سخنان سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پانزدهمین سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه ها، گفت: آقای وزیر چشم اندازی خوب، کامل و جامعی از آینده نهاد کتابخانه ها ارائه داد و تاکید کرد که در چند سال گذشته نیز نهاد در همین مسیر حرکت کرده است. اما فاصله زیادی با قُله ای که برای فعالیت‌های نهاد متصور هستیم، وجود دارد.

آرزوهای مختارپور برای نهاد کتابخانه های عمومی

 مختارپور در ادامه به ترسیم قله فعالیت های نهاد کتابخانه ها پرداخت و گفت: به نظر من ایده آل مورد نظر ما آن روزی است که تمام مردم ایران عضو کتابخانه های عمومی باشند و ما چیزی به نام کارت عضویت نداشته باشیم؛ بلکه کارت ملی هر شخص کارت عضویت وی در کتابخانه ها نیز محسوب شود و مردم بتوانند از خدمات پایه ای کتابخانه ها به صورت رایگان و از خدمات جانبی آن با هزینه ای اندک استفاده کنند.

وی ادامه داد: آرزوی ما این است که نسخه‌ ای از تمام کتاب های مفیدی که در کل کشور چاپ می شود در کتابخانه های عمومی داشته باشیم. آرزوی ما این است که در هیچ منطقه‌ای از شهر و روستای کشورمان شاهد این نباشیم که برای ساکنان آن امکان دسترسی به کتابخانه ها وجود ندارد و همه مردم ایران با فاصله دقایق کوتاهی به کتابخانه دسترسی یابند. ایده‌آل ما این است که کتابخانه های ما بتوانند تا هر زمان که مردم در هر منطقه یا محله ای بخواهند از خدمات آن استفاده کنند، باز باشند و اگر در منطقه ای مردم حتی تا پاسی از شب مایلند از کتابخانه استفاده کنند، این امکان برای ایشان وجود داشته باشد. آرزوی ما این است که استفاده از کتابخانه های عمومی فراتر از سالن های مطالعه باشد؛ یعنی آن اندازه قرائتخانه و سالن های مطالعه متعدد در کشور داشته باشیم که کتابخانه عمومی تبدیل شوند به فضایی برای تعامل اجتماعی، گفت‌وگو، مشارکت های فرهنگی، برگزاری جلسات کتابخوانی و به اشتراک گذاری کتاب های خوانده شده، برگزاری جلسات نقد و بررسی و معرفی کتاب و برگذاری جشن های مربوط به کتاب.

 دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشوردر ادامه به بیان نکاتی درباره بودجه نهاد کتابخانه های عمومی پرداخت و گفت: اینها همه آرزوهای ماست، اما برای رسیدن به این آرزوها راهی سخت و طولانی در پیش داریم و البته از الزامات حرکت درست در این راه این است که دستگاه‌هایی مثل دولت و مجلس در تخصیص بودجه و امکانات، مساعدت کنند. وقتی بودجه ای که مجلس محترم برای نهاد کتابخانه ها تصویب می کند کمتر از نصف حقوق کتابداران است، راه سخت تر می شود.

مختارپور ادامه داد: البته نهاد کتابخانه ها از یک ویژگی برخوردار است و من بارها به آن اشاره کرده ام؛ ما هرگز به دلیل تنگناها و مضایقه مالی راه خود را متوقف نکرده ایم. ما با همین شرایط بیش از ۵۵۰ کتابخانه در سه سال گذشته ساخته‌ایم و با همین شرایط جشنواره های متعدد کتابخوانی و جشنواره قصه‌گویی را برگزار می‌کنیم. ما با وجود همین سختی ها کتابخانه های بزرگ مانند کتابخانه مرکزی مشهد و کتابخانه بجنورد را افتتاح کردیم.

نقش کتابداران در دستیابی به اهداف عالی نهاد کتابخانه ها

 دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به نقش کتابداران در رسیدن به اهداف والای نهاد نیز اشاره و تأکید کرد: کتابداران برای اینکه بتوانند در این مهم نقش ایفا کنند راهی طولانی در پیش دارند. آنها باید با مهارت آموزی به آشنایی با روش های جدید کتابداری و ترویج مطالعه مجهز شوند.

مختارپور گفت: من بسیار امیدوارم که اگر هم نتوانیم در زمانی کوتاه به همه این آرمان ها برسیم، علی‌رغم مشکلات و تنگناها در این مسیر، با کمک کتابداران و کارکنان نهاد و همینطور کمک و همکاری دستگاه های مختلف مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز به روز به اهداف عالی نزدیک تر شویم.

 وی در ادامه با بیان توصیه‌هایی به دانشجویان کتابداری امروز و کتابداران کتابخانه های عمومی فردا، به منظور کمک به نهاد کتابخانه ها  برای رسیدن به آرمان های مورد نظر گفت: نکته اول اینکه کتابداران آینده باید به علم حرفه خود یعنی کتابداری مجهز شوند. این علم روز به روز در جهان پیشرفت می‌کند و ما نباید از علم جهانی عقب بمانیم. توجهی که در نهاد کتابخانه‌ها به بخش پژوهش و آموزش داشتیم بر اساس همین امر صورت گرفته است.

دبیرکل نهاد افزود: نکته دوم اینکه کتابداران ما باید اطلاعات فرهنگی خود را گسترش دهند. نمی توان تصور کرد که یک نفر کتابدار باشد اما از محصولات فرهنگی، موضوعات فرهنگی و رسانه های فرهنگی بی اطلاع بماند. مسئله بعدی کسب مهارت برای ایجاد ارتباط با اقشار مختلفی از اعضا و کاربران کتابخانه ها است؛ مگر می شود کتابداری در یک منطقه نتواند با کودکان، زنان، جوانان، میانسالان و پیران عضو کتابخانه ارتباط برقرار کنند؟ علاوه بر آن بکتابداران اید امکان ارتباط با اعضای سایر دستگاه‌های فرهنگی در منطقه را نیز ایجاد کنند. مگر می شود کتابدار یک منطقه با امام جماعت محل، با اداره کل ارشاد، با سازمان تبلیغات اسلامی و با آموزش و پرورش محل، ارتباط نداشته باشد؟ بنابراین هر کتابدار باید بتوانند این ارتباط ها را ایجاد کنند.

درِ مدارس باید به روی کتابداران باز باشد

علیرضا مختارپور در ادامه با اشاره به لزوم همکاری کتابداران با سایر دستگاه‌ها در شهرها و استان‌های مختلف، درباره همکاری با آموزش و پرورش گفت: خوشبختانه در برخی استان‌های ما آموزش و پرورش با کتابخانه های عمومی همکاری خوبی دارد، اما متاسفانه در برخی استان های دیگر عدم همکاری وجود دارد. باید درِ مدارس به روی کتابداران باز باشد. کتابداران ما باید بتوانند دانش آموزان را در مدارس هم با حرفه کتابداری و هم با کتابخانه آشنا و آنان را به عضویت در کتابخانه ها ترغیب کنند.

 ویبا ابراز تاسف از حذف پست کتابدار در آموزش و پرورش و مدارس، افزود: ما به مسئولین آموزش و پرورش این پیشنهاد را دادیم که اگر هم به دلیل مسائل مالی نمی توانید پست کتابدار را احیا کنید، حداقل چند نفر از دانش آموزان هر مدرسه را به عنوان کتابیار انتخاب کنید؛ ما حاضر هستیم به این  کتاب‌یاران آموزش دهیم تا آنان بتوانند رابط بین کتابخانه عمومی محل با مدرسه باشند و دانش آموزان را نسبت به مطالعه تشویق و ترغیب کنند.

پیشنهاد مختارپور به آموزش و پرورش برای آموزش کتاب‌یاران

وی در مورد روش همکاری آموزش و پرورش با کتابخانه های عمومی برای آموزش کتاب یاران توضیح داد: در این خصوص در برخی شهرها به صورت بسیار محدود و موردی اقداماتی صورت گرفته است. اما اگر آموزش و پرورش همکاری واقعی با ما را ایجاد کند، در هر شهری که مد نظر قرار می دهند، به صورت آزمایشی و نمونه ای آموزش  کتاب‌یاران را شروع خواهیم کرد. بدین ترتیب اشکالات این طرح نیز مشخص می شود. یعنی آموزش و پرورش، تهران و یا هر شهر و شهرستان، هر مدرسه‌ای در هر مقطعی که مد نظر دارند را به ما معرفی و امکان آموزش  کتاب‌یاران را ایجاد کنند؛ به عنوان مثال پس از انتخاب و معرفی ۱۰۰دبیرستان در ۱۰۰ شهر  و یا چند دبیرستان در یک شهر، ما آمادگی داریم تا این طرح را  در دوره‌هایی مثل دوم متوسطه (که دانش‌آموزان آن بالغ تر هستند) و یا در دوره اول متوسطه آغاز می کنیم.

مختارپور ادامه داد: این طرح باید به صورت منسجم آغاز شود. در حال حاضر این کار به صورت موردی در شهری که احیاناً مدیر آموزش و پرورش آن با مدیر نهاد کتابخانه ها آشنا هستند و قرابت فکری دارند، انجام می‌شود. اما به صورت روال و رویه قانونی درنیامده است .

 مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تاکید کرد: من همینجا اعلام آمادگی می کنم. اگر آموزش و پرورش نیز این آمادگی را دارد در هر تعداد دبیرستان و یا مدرسه و در هر تعداد شهری که پیشنهاد می کنند، حداقل یک دوره آزمایشی طرح آموزش کتاب‌یاران را اجرا کنیم و نتیجه کار را ببینیم.

وی در پایان سخنان خود در مورد معرفی شهرهایی که فعالیت های کتاب خوانی و فرهنگی بیشتری در آن انجام می شود گفت: در هفته کتاب برگزیدگان نهاد را انتخاب می کنیم. در سال ۹۷ در هفته کتاب طی مراسمی در ۲۴ آبان ماه از رده های مختلف عضویت، امانت، برنامه های فرهنگی و برنامه های آموزشی و پژوهشی، استان کرمان ۹ جایزه را به خود اختصاص داد.  در حال حاضر می توان استان‌های همدان، کرمان و یزد را به عنوان موفق‌ترین استان ها در این زمینه معرفی کرد

بيشتر
 
تعداد بازديد اين صفحه: 318