دفتر پژوهش و آموزش معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات برگزار می‌کند؛ دورۀ آموزش الکترونیکی مهارت‌های اخلاقی ویژۀ کتابداران و مسئولان کتابخانه‌ها دفتر پژوهش و آموزش معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات دورۀ آموزش الکترونیکی مهارت‌های اخلاقی ویژۀ کتابداران و مسئولان کتابخانه‌ها را به صورت الکترونیکی برگزاری می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دفتر پژوهش و آموزش  معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات دورۀ آموزش الکترونیکی مهارت‌های اخلاقی ویژۀ کتابداران و مسئولان کتابخانه‌ها را به صورت الکترونیکی و در قالب فیلم (پاورپوینت و صوت) از طریق سامانه آموزش نهاد برگزار می‌کند.

«پندهای بیهوده: چیستی؛   پیامدها و راهکار مقابله»، «تغییر زندگی با تغییر انگاره‌ها»، «برادران دروغین؛ دو رفتار به هم مانسته، یکی فضیلت و  دیگری رذیلت» عناوین سه کارگاه این دوره است که تدریس آن را خانم دکتر زینب برخورداری، دانشیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و مجری طرح تدوین سند اخلاق حرفه‌ای نهاد، بر عهده دارد.

مخاطب این دوره‌ها کتابداران و مسئولان کتابخانه‌های شهری و روستایی، اعم از نهادی و انجمنی، هستند. از این میان، همکارانی که در «پودمان یاران اخلاق» حضور داشتند به دلیل هم‌پوشانی موضوعی و محتوایی دوره با پودمان، نیاز به مشارکت ندارند و مجاز به گذراندن این دوره نیستند.

ظرفیت هر کارگاه، حداکثر ۵۰۰ نفر و بر اساس ترتیب ثبت‌نام متقاضیان است. علاقه‌مندان شرکت در این کارگاه‌ها با انتخاب یکی از سه کارگاه و با توجه به سرفصل‌ها و زمان‌بندی جدول‌های ذیل می‌توانند از طریق «سامانه فراگیر آموزش» با ورود به «درخواست آموزش» در پروفایل آموزشی خود، در کارگاه مورد نظر ثبت‌نام کنند. پس از پایان هر کارگاه، با تداوم دوره در ماه های آینده، امکان ثبت‌نام و حضور در دو کارگاه دیگر و تکمیل دوره، فراهم خواهد شد و همکارانی که موفق به ثبت‌نام نشوند می‌توانند علاوه بر ثبت‌نام اولیه در کارگاه‌های دیگر نیز شرکت کنند.

ثبت‌نام نخستین مرحله از این کارگاه‌ها، سه‌شنبه ۲ اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا شنبه ۶ اردیبهشت ادامه خواهد داشت. فراگیران پس از ثبت نام و در زمان‌های اعلام شده با ورود به «سامانه آموزش یادگیری الکترونیکی» می‌توانند از محتوای ارائه ‌شده در قالب فیلم، پاورپوینت و صوت بهره مند شود.

گفتنی است برای مهارت‌آموزی بهینه، در هر کارگاه تمرین‌های الزامی ارائه و خواسته می‌شود. همچنین زمان ورود به سامانه و مدت زمان مطالعه هر فراگیر قابل محاسبه و رصد است؛ بنابراین ورود همکاران با کاربری خود ضرورت دارد.


دوره آموزش مجازی مهارت‌های اخلاقی

پندهای بیهوده: چیستی؛ پیامدها و راهکار مقابله

هدف:

آشنایی با پند بیهوده؛ آشنایی با عواقب مخرب پند بیهوده و آشنایی با شیوۀ پنددهی صحیح

زمان آموزشی: ۱۰ ساعت

جلسه آموزشی

تاریخ ارائه

سرفصل

جزئیات

جلسه اول

۷ اردیبهشت

رایج‌ترین شیوه آموزش اخلاق: پند (چیستی و تاریخچه)

انواع پند / سنجش میزان بهره‌وری پنددهی

جلسه دوم

۱۴ اردیبهشت

موانعی که باعث بیهوده‌شدن پند می‌شوند

موانع در شنونده / موانع در گوینده / موانع محیطی / موانع روشی / موانع محتوایی

جلسه سوم

۲۱ اردیبهشت

پیامدهای (تکرار)  پند بیهوده

احساس گناه / احساس فرومایگی / قطع ارتباط تربیتی/  اخلاق‌گریزی / اخلاق‌ستیزی

جلسه چهارم

۲۸ اردیبهشت

راهکارهای جلوگیری از پند بیهوده

بررسی موضع آمِر / بررسی موضع فرمان‌پذیر / الزام‌های مواجهه مدبرانه


دوره آموزش مجازی مهارت‌های اخلاقی

تغییر زندگی با تغییر انگاره‌ها

هدف:

مدیریت انگاره‌ها؛ فهمیدن نقش انگاره‌ها در زندگی

زمان آموزشی: ۸ ساعت

جلسه آموزشی

تاریخ ارائه

سرفصل

جزئیات

جلسه اول

۸ اردیبهشت

چیستی انگاره

 -

جلسه دوم

۱۵ اردیبهشت

بازانگاری در دوگام

گام اول: بررسی و شناسایی انگاره‌ها / گام دوم: ایجاد انگاره‌های مفید

جلسه سوم

۲۲ اردیبهشت

هفت فرمان مدیریت انگاره‌ها

چراغ قوه (دیدن انگاره موجود)

ذره‌بین (بررسی انگاره موجود)

ترازو (سنجش انگاره موجود)

آبشخور (علت‌یابی انگاره موجود)

سد زدن (پیشگیری)

درمان (اصلاح انگاره‌های ناروا)

آفریدن (ایجاد انگاره مفید)


دوره آموزش مجازی مهارت‌های اخلاقی

برادران دروغین؛  دو رفتار به هم مانسته، یکی فضیلت و  دیگری رذیلت 

هدف:

آشنایی با چیستی برادران دروغین؛ کسب مهارت تشخیص برادران دروغین

زمان آموزشی: ۸ ساعت

جلسه آموزشی

تاریخ ارائه

سرفصل

جلسه اول

۹ اردیبهشت

چیستی برادران دروغین / فضیلت و رذیلت

جلسه دوم

۱۶ اردیبهشت

آسیب بازشناسی برادران دروغین

جلسه سوم

۲۳ اردیبهشت

افزایش مهارت‌های رفتاری از طریق شناسایی تعدادی از برادران دروغین


  
بيشتر
 [PageVisit]